Iemand anders helpen

Er zijn voor een ander

Ben je bezorgd om iemand in je omgeving die het moeilijk heeft? Denk je dat die persoon hulp nodig heeft, maar weet je niet hoe je dit kunt aanpakken?
Mooi dat je begaan bent met de mensen rondom je.

Iets betekenen voor een ander versterkt jullie band en is ook goed voor jouw welbevinden.
Verlies jezelf dus ook niet uit het oog.

We geven je hier alvast enkele tips over wat je kan doen om er te zijn voor een ander en lijsten een aantal organisaties en/of websites op waar je indien nodig terecht kan.

Wat kan je doen?

Het feit dat je naar deze pagina bent gesurft wil al heel wat zeggen: je wilt er zijn voor een ander. Wel, dat is onmiddellijk het mooiste en sterkste dat jij kan doen: er zijn.

Veel meer hoef je als partner, vriend, familielid, collega… niet te doen. Samen (leuke) dingen doen, babbelen (ook over koetjes en kalfjes), af en toe een berichtje sturen of bellen… doen de ander al erg goed.
Hierdoor ben je aanwezig, laat je regelmatig wat van je horen, blijf je betrokken en probeer je vooral echt te luisteren: wat heeft de ander nodig? Dit versterkt jullie verbondenheid en dat doet jullie beiden deugd. Daar hoeven anderhalve-meter-regels en mondmaskers niets aan te veranderen! Ook van op (een beetje) afstand kan je dichtbij zijn: sms’en, bellen, gesprekken via het raam, digitale afspraken, een reep chocolade op de vensterbank, briefjes onder de deur … Het zijn allemaal manieren om in contact te blijven en te tonen dat je er bent voor de ander.

In ieders leven gebeurt wel eens iets wat je uit balans brengt. Het coronavirus is hier een droef, maar duidelijk voorbeeld van. Moeilijke periodes horen er (jammer genoeg) bij en het is normaal dat die iets met ons doen. Meestal is dit van tijdelijke aard en komen we deze te boven. Meer nog: vaak komen we er zelfs sterker uit!
De steun van anderen (zoals jij, dus) is hierbij erg belangrijk en waardevol.

Het is natuurlijk goed om alert te zijn: heb je de indruk dat er meer aan de hand is? Duurt de moeilijke periode niet te lang? Heeft het impact op verschillende delen van de persoon zijn/haar leven? Mist hij/zij wat vaardigheden om er wat aan te doen en is jouw steun niet voldoende? Dan kan het goed zijn om dit te bespreken.

De inhoud, informatie en oefeningen op deze website zijn bedoeld voor mensen ouder dan 16 jaar.
Informatie voor en over jongeren vind je op NokNok en Awel.

Ben jij een mantelzorger of werk je in de zorg?
Verlies jezelf niet uit het oog. Op De ZorgSamen vind je tips om voor jezelf te zorgen.

Waar kan je terecht?